November 12, 2009

Pusat Kuala Lumpur ~eps 2~

Posted in Building, Culture, Food, Places, Travel tagged , , , at 7:34 am by blindheart

Halo haa~!

Mari kita sambung bercerita pasal jalan-jalan saya di KL Sentral. Bila masuk je bangunan KL Sentral tu, suasana warna warni menarik perhatian saya. Yelah, cuba bayangkan kalau dicat dengan warna-warna yang kurang menyerlah. Hmm..

Stesen komuter di KL Sentral

Stesen komuter di KL Sentral

Kan menarik kalau begini. Bila benda yang dari mula nampak menarik, kita akan terbiasa jadi kita kurang hargai apa yang sepatutnya kita hargai.

Mase saya sampai ni, masih kurang orang. Tapi kalau waktu orang panggil ‘peak hour’, huihh! Kalau bersesak-sesak dan nak terlanggar orang, itu dah jadi perkara biasa. Tapi kalau nak terlanggar orang tu, cepat-cepat senyum dan minta maaf ye!

Dalam KL Sentral

Dalam KL Sentral

Tak tahu la kalau orang lain perasan atau tidak, tapi ada beberapa ‘gerai’ kecil jual berbagai-bagai barang. Apa pentingnya semua tu? Laku ke? Bagi saya, benda-benda tu semua sangat menarik. Kadang-kala dari jauh mata saya dah nampak benda yang menarik tu. Dah beberapa kali saya beli dan buat perhiasan kat rumah. Ada juga barang-barang yang dijual tu adalah hasil buatan tangan. Bukan senang nak jumpa.

Pemandangan dari atas - KL Sentral

Pemandangan dari atas - KL Sentral

Menarik kan? Ini pemandangan dari atas diambil di KL Sentral. Kalau tak mengejar masa, saya suka lepak di level atas KL Sentral. Tengok ragam manusia.

Pemandangan dari atas - Kl Sentral

Pemandangan dari atas - Kl Sentral

Banyak lagi yang saya nak cerita. Tapi kita berhenti di sini dulu k. . bersambung..

Advertisements

November 11, 2009

Pusat Kuala Lumpur ~eps 1~

Posted in Building, Culture, Food, Places, Travel tagged , , at 7:00 am by blindheart

Kalau tanya orang KL, atau orang Malaysia, apa tempat yang boleh melambangkan pusat Kuala lumpur. Saya rasa antara jawapan-jawapannya adalah KLCC, KL tower, KL Sentral dan macam-macam lagi. Saya pilih KL Sentral la dulu. Sebab bagi saya, kalau tiada KL Sentral ni KL akan jadi seperti bandar biasa yang lain. Haha! Jadi KL takkan jadi bandar luar biasa. Baiklah! Abaikan saya kalau terlalu mengarut.

Sekali lagi kalau tanya orang, apa ada kat KL Sentral tu?

1. Pusat pengangkutan awam

2. Boleh dikatakan tengah-tengah bandaraya kita, KL

3. Senang untuk dijadikan tempat janji, sebab semua orang kenal.

4. Ada banyak lagi ahahah!

map KL

KL Sentral

OK! Jom jalan-jalan sekitar KL Sentral. Mungkin kita dah biasa pergi KL Sentral. Bukan Mungkin. Dah biasa sangat. Tapi disebabkan dah biasa sangat kita tak ambil kisah apa yang ada kat KL Sentral.

KL Sentral

KL Sentral

Bila dah sampai kat KL Sentral, nasib baik tak ramai orang. Sebab saya pergi hari minggu, bukan hujung minggu. Semua orang tahu kan bagaimana keadaan KL Sentral kalau hujung minggu. Penuh! Sesak! Tapi semua senang dengan kemudahan yang ada di KL Sentral.

Depan KL Sentral

Depan KL Sentral

Jadi, dah sampai depan KL Sentral nih nak buat apa pulak? Bila terjenguk-jenguk cari idea nak buat apa, perasan tak yang kebersihan KL Sentral memang terjaga. Tak tahu la kalau-kalau saya sampai waktu ‘cleaner’ baru lepas sapu sampah. Tapi setakat ni, saya memang bangga kalau bercerita pasal kebersihan KL Sentral.

Saya ada ke negara lain, negara apa tu lain cerita. Tapi apa yang hendak saya bandingkan di sini, orang di negara-negara seperti UK, Spain/Sepanyol, Turki dan beberapa negara Eropah berbangga kerana mereka mempunyai bangunan-bangunan berusia lebih 200 tahun. Kalau hendak dibandingkan, memang la Malaysia atau lebih tepat, KL tidak layak pon masuk pertandingan. Tapi kalau dari segi struktur bangunan, kita boleh berbangga sebagai orang KL.

Bangunan kebanggaan kita

Bangunan kebanggaan kita

Kisah perjalanan saya.. bersambung..